Offerte aanvragen

Wilt u geheel vrijblijvend een offerte ontvangen?

Offerte aanvragen

Smaakonderzoek

Smaakonderzoek

Smaakonderzoek is de belangrijkste vorm van productonderzoek. Immers, een goede smaak kan zwakkere onderdelen, als een minder gelukkige verpakking of niet optimale prijs, compenseren.

Smaakonderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat vindt men van de smaak van het product?
  2. Wat vindt men van tal van individuele aspecten als zoutgehalte, zoetheid, sterkte van de smaak, etc.?
  3. Wat vindt men de sterke kanten van het product?
  4. Wat vindt men de zwakke kanten van het product?
  5. Op welke punten kan het product nog verder worden verbeterd?

De resultaten van smaakonderzoek stellen u in staat het product verder te optimaliseren, zodat de marktkansen verder worden vergroot.

Smaakonderzoek kan op diverse manieren worden uitgevoerd. Een veel voorkomende vorm van smaakonderzoek is onderzoek op locatie (meerdere locaties verspreid over Nederland). Er kan dan één product worden getest (een monadisch onderzoek), maar er kunnen ook meerdere producten vergelijkend worden getest. Een andere mogelijkheid van smaakonderzoek is ons testcentrum 'Het Smaakhuis' in Amstelveen. Hier wordt gewerkt met een panel om het smaakonderzoek uit te voeren, waardoor dit type onderzoek zeer scherp geprijsd is.

Smaakonderzoek kan in uitgebreide vorm worden ingezet, waarbij bijvoorbeeld naast de smaak ook een concept wordt beoordeeld. Er zijn ook kortere vormen van smaakonderzoek, waarbij per product een beperkt aantal vragen (10-15 vragen) worden gesteld. Goede voorbeelden hiervan zijn de IvoMar ScanTest ® en de IvoMar SmaakhuisTest ®. De laatste is een specifieke onderzoeksvorm van smaakonderzoek die wij in ons eigen testcentrum uitvoeren.

Smaakonderzoek kan ook uitstekend in-home worden uitgevoerd. Deze vorm is met name geschikt als het wenselijk is dat de respondent nog zelf aan de slag gaat met het product, zoals bijvoorbeeld bij maaltijdpakketten. Andere voordelen van in-home onderzoek zijn dat een product op een natuurlijk moment kan worden geprobeerd en dat ook huisgenoten in het onderzoek kunnen worden betrokken.